Vuoden Rautaperseet
IBA Finland palkitsee vuosittain vuoden rautaisimman kuljettajan Vuoden Rautaperse -palkinnolla. Palkinnon perusteluna voi olla ajojen määrien lisäksi myös ajojen vaativuus. Kunkin vuoden palkittavaa valittaessa huomioidaan edellisen IBA Meetingin jälkeen tapahtuneet teot ja suoritukset. Täältä näet ketkä ovat ansioituneet vuosien varrella.
2007 Rautaperse
Raimo Saukkio
Esittely
Vuoden aikana Raimo ajoi yhteensä kahdeksan suoritusta, joista yksi marraskuun lopulla (2006) ja yksi keskellä joulukuuta (2006) sekä kolme ulkomailla ajettavaa nopeampaa Gold-suoritusta. Kuvaavaa on että Saukkion Gold-ajot muodostivat lähes kolmanneksen IBA Finlandin kauden 2007 Gold-suoritusten kokonaismäärästä.
2008 Rautaperse
Jorma Viemerö
Esittely
Jorma on ajanut ensimmäisenä IBA Finlandin listoille sellaiset ajot kuin SS5000, BB1500 Gold, BB3000 Gold, Gibraltar – Nordkapp 72. Tänä vuonnakin hän ajoi 4 Gold-ajoa, mm. BB1500 Gold, 2 kpl BB2500K Gold ja BB3000 Gold. Ajettuja ajoja kaiken kaikkiaan 20 kpl, joista 13 kpl Gold-ajoja! Tässä on tuleville rautaperseille haastetta yllin kyllin!
2009 Rautaperse
Harri Hjulgren
Esittely
Harri ajoi kesäkuussa ensimmäisenä Euroopassa 10/10 THS ajon eli kymmenen kertaa SS1000 peräjälkeen. Harri on ensimmäisenä ajajana toistaiseksi suorittanut kaikki IBA Finlandin listalla olevat ajot hyväksytysti. Ajettuja ajoja kaiken kaikkiaan 23 kpl.
2010 Rautaperse
Janne Huhtala
Esittely
Janne ajoi toisena eurooppalaisena 10/10 THS ajon eli kymmenen kertaa SS1000 peräjälkeen. Janne on IBAFin historian toinen ajaja, joka on suorittanut kaikki IBA Finlandin listalla olevat ajot hyväksytysti. Tätä suoritusta nostaa vielä se tosiasia että ajot on ajettu kaikki kahden vuoden sisällä! Ajettuja ajoja kaiken kaikkiaan 21 kpl.
2011 Rautaperse
Jaana Vaha
Esittely
Vuoden 2011 Rautaperseeksi valittu Jaana Vaha ajoi samana kesänä 20 perus RP-ajoa Harley-Davidsonilla.
2012 Rautaperse
Håkan Illman
Esittely
Håkanin meriitit valinnan takana ovat 40 792 suoritus kilometriä, seitsemän eri ajosuoritusta mm. SS5000, SS3000, SS2000F, SS1000 vuosiajo ja mahdottomana pidetty 10/10 Suomessa ajettuna.
2013 Rautaperse
Ilpo Tihveräinen
Esittely
Ilpon meriittilistalta löytyy hurja sarja suorituksia mm. Euroopan esimmäinen 20/20 ajo yhdessää Håkan Illmannin kanssa. Edellisen IBA Finland meeting jälkeen ajoja on kertynyt 31 ja Ilpo sai nimensä Saukkio-maljaan. Tavoitteekseen Ilpo ilmoitti pyrkivänsä ajaa 100 000 rekisteröityä IBA kilometriä vielä kuluvan vuoden aikana.
2014 Rautaperse
Mika Takarautio
Esittely
Kellon viisarit näyttävät kirkkaana kesäaamuna vasta hieman yli kolmea aamulla. Mika on ajanut kesän aikaan jo jokaisen lapsensa kanssa yhteisen rautaperseajon ja tällä kertaa on vuorossa vaimo Anne. Tarkoitus on tulevinakin kesinä ajaa vaimon ja lasten kanssa yhteisiä rautapersereissuja. Voidaan siis puhua perheen yhteisestä harrastuksesta. Miten rautaperseajot Mikan osalta sitten saivat alkunsa?
”Vuonna 2009 velipoika oli lähdössä kaverinsa kanssa ajamaan Lapissa SS1000 rautaperseajon. Minusta se kuulosti sopivalta ajohaasteelta, joten pyysin päästä mukaan ajamaan. Ajon jälkeen olin vakuuttunut, että näistä ajoista tuli minulle uusi harrastus.”
Vaikka Mika onkin ajanut paljon, ajoja on edelleen ajamatta. Ne jaksavat edelleen motivoida ajamaan. Samoin Lapin upeat maisemat, kesäaikaan valoisaa riittää. Ja kun liikkeelle lähtee aikaisin aamulla, näkee ajon aikana loppukesästä sekä auringonnousun että -laskun.
Ilman haavereita ei ole Mikakaan mittavasta ajomäärästään selvinnyt. Norjassa porotokka juoksi tien yli ja Mika törmäsi vaimonsa Annen kanssa 90 km/h nopeudella poroon. Matka katkesi siihen ja Mikan ranne murtui kolmesta kohdasta.
Mika on omistanut ennen Goldwingejä yhden BMW:n ja aikoo nyt hankkia toiseksi pyöräksi Honda VFR 1200:n, jolla on myös tarkoitus ajaa rautaperseajoja. Goldwing on kuitenkin luotettavuutensa ja ajo-ominaisuuksiensa vuoksi rautaperseajoihin sopiva moottoripyörä.
Miten IBA Finland sitten voi vielä motivoida paljon ajaneita kuljettajia? Mikan mielestä pitää olla tosi haasteita, esimerkiksi 30/30 ths ajo tai vastaavaa. Sitten kannattaisi miettiä, voisiko yli 20 ajoa kalenterivuonna ajavien tarkastus olla veloitukseton 20 ajon jälkeen. Siinäpä miettimistä hallituksellekin.
2015 Rautaperse
Petri Terhelä
Esittely
Joulukuusta huolimatta Petri on taas tien päällä. Ajoja on takana jo yli 100 suoritusta ja Petrille rautaperseajot on harrastus siinä kuin jollekin muulle maratonin juokseminen. Tällä kertaa liikkeelle on lähdetty illalla unien päälle. Se on Petrille se luontaisempi rytmi, varhaiset aamulähdöt tuppaavat olemaan turhan raskaita. Tien päällä on samalla hyvä muistella, miten harrastus aikanaan alkoi. Ihan heti rautaperseajot eivät koukuttaneet. Työkaverilta Petri kuuli niistä ensimmäisen kerran, mutta se ensimmäinen ajo tuli ajettu vasta reilun vuoden houkuttelun jälkeen. Se toinen ajo tulikin ajettua sitten samassa toukokuussa.
Useimmille rautapersemotoristeille kesä on se aika jolloin rautaperseajoja ajetaan, mutta Petri päätti kokeilla talviajoakin, kun oli keskustellut asiasta useamman kerran Raimon kanssa ja kun ajoa varten tuli hankittua talvipyöräkin, Kawasaki. Varusteet ovat siitä ensimmäisestä talviajosta kehittyneet, ajosaappaatkin olivat turhan pienet talviajoa varten.
Kun ajaa paljon, sattuu väkisinkin kaikenlaista. Mieleen on jäänyt useita läheltä piti tilanteita peurojen ja hirvien kanssa sekä oikealta eteen tulevien autojen kanssa. Yksi ajo oli pakko keskeyttää, kun kukkaro ja kaikki kuitit hävisivät ja matkantekoa oli sen vuoksi mahdotonta jatkaa.
Tähän saakka pyörät ovat olleet ketjuvetoisia. Jatkossa tarkoitus on kuitenkin siirtyä kardaanivetoisiin pyöriin. Ainakin Hondan Pan European ja Yamahan FJR ovat sellaisia pyöriä, jotka tällä hetkellä tuntuvat näppeihin sopivilta.
Iba Finland® voi erilaisten tapahtumien ja kannustuksen kautta luoda puitteet ajamiselle, mutta ajamiseen sen motivaation pitää kyllä löytyä ajajalta itseltään. Kun me muut suunnittelemme ajavamme muutaman ajon kesässä, Petri suunnittelee, minä päivänä hän ei vielä ole ajanut ajoa.
2016 Rautaperse
Pertti Pitkänen
Esittely
Pertti Pitkänen on todella aktiivinen pitkän linjan ibalainen ja motoristi. Ensimmäisen ajo jo vuonna 2001. Ikäkään ei paina vaan nauttii ajamisesta. IBA-ajoja tähän mennessä 43 kpl, joista hurja määrä ns. vaativia ajoja. Tänä vuonna (2016) IBA-kilometrejä yhteensä 21.096 km; seitsemän ajoa, joista kuusi erikoisajoa!
2017 Rautaperse
Janet Forssell
Esittely
IBA meetingissä vuoden 2017 rautaperseeksi valittiin Janet Forssell.
Janet on Suomessa ensimmäinen kauniimman sukupuolen edustaja, joka on suorittanut erittäin vaativan 10/10 ths ajosuorituksen.
Onnittelut Janetille valinnasta!
2018 Rautaperse
Seppo Levokoski
Esittely
Seppo Levokoski valittiin vuoden 2018 IBA meetingissä Summassaaressa vuoden 2018 rautaperseeksi. Sepon kokemuksesta tien nielijänä kertoo se, että juuri ennen IBA meetingiä Seppo saavutti huikean 200 tkm rajan rautapersekilometreissä.
IBA Finlandin jäsenistö onnittelee Seppoa valinnasta.
2019 Rautaperse
Matti Lager
Esittely
Matti on todellinen pitkän linjan motoristi. Ensimmäisen ajon hän ajoi kesäkuussa 2000. Mies ajaa ympäri vuoden, säässä kuin säässä, kelissä kuin kelissä eikä ikäkään ole mikään este. Vuonna 2019 hän ajoi 14 ajoa ja 34 054 km! BMW 1100 RT:llä hän on ajanut jo yli 529 000 km.
2020 Rautaperse
Tapani Ojala
Esittely
- Tapani Ojala, Kauhajoki
- 15v jäsenenä
- viimevuosina ajoja kertynyt n10kpl vuosivauhtia
- tunnetaan myös innokkaana ajosuoritusten suunnittelijana
- suunnittelua vaativien ajojen ja niiden eri variaatioiden ajaja
- vaikkakaan ajolistalta ei löydy extreme luokan suorituksia, ne kuitenkin vaativat erityisen paljon suunnittelua, omaa eniten vuosiajosuorituksia 37kpl
2021 Rautaperse
Wesa Huuska
Esittely
Wesa Huuska
Nopea haastattelu:
Miten kuvailisit itseäsi Rautaperseharrastajana? Timanttiin saakka tavoitteellinen rautapersekuski, jolle moottoripyörä on ollut RP-ajoja varten.
Mistä kaikki alkoi? Piti kokeilla kaverin kanssa onko sen niin vaativa kuin Esson-baarissa väitettiin. Vettä, loskaa, räntää ja sianpaskaa satoi, mutta en oppinut hommaa kerrasta. Piti vähän ottaa uusintoja.
Mitä jatkossa? Jatkossa ajelen pääasiassa huvikseni perseitä muiden ajojen ohessa.
Loppuuko ”perseily” Timanttiin? Elän toivossa, että elämää on ehkä Timantin jälkeenkin.
2022 Rautaperse
Seppo Finnilä
Esittely
Seppo Finnilä
Miten kuvailisit itseäsi Rautaperseharrastajana?
Jostakin on lirahtanut kulkurin verta kiertoon. Olen aina liikkunut, millä milloinkin, epäsäännöllisen unirytmin omaavana ja tämä RP harrastus on sopinut nakutettuna.
Kokeilun haluinen esim. kaikki neljä erilaista RP talviajoa on tullut tahkotuksi.
Mistä kaikki alkoi?
Kaikki alkoi isäukon Jawan tankinpäällä joskus 3v ikäisenä. Kakstahtisen katkuja tuli nuuskittua. Ensimmäisen moottoripyörän Yamaha 80 cc ostin 1973. Sillä käytiin kesäretkilläTampereelta, Virroilla, Pälkäneellä, Ikaalisissa yms silloisia matka-ajoja.
2004 ajoin ensimmäisen harjoitelman RP ajosta. Rupes tympiin 800 km ajon jälkeen joten se siitä.
Kipinä kuitenkin jäi ja 2005 ensimmäinen tonnimailinen tuli puristettu. (1000miles/1609km) jämpti.
Nyt 127 ajoa 274488 RPkm.
Vaikken exeliä ajoista ole tullutkaan pidettyä liennee moottoripyöräkilometrejä.yli 700 000
Mitä jatkossa?
Tuo 10/10 haaveena (timantin kiilto silmissä) ja tulevat vuosiajot, josko intoa ja terveyttä riittää. Nimi lehteen, eiku kartalle vielä tälle syksylle.
Mitä Rautaperseharrastus merkitsee sinulle?
Paljon tullut kavereita, uusia paikkoja ja tapahtumia on tullut koluttua. Monasti on matkan varrella tullut mietittyä, että voisi sitä muutakin tehdä kun ajaa täällä sateessa, helteessä, pakkasessa. Ajon jälkeen hetken toivuttua, mietintämyssyssä pyörii jo mitähän ja missä ajelis seuraavaksi.
Paras neuvosi aloittelevalle Rautaperseilijälle?
Rohkeasti kysymään meiltä kokeneilta kuskeilta ohjeita vinkkejä yms. Kyllä meistä löytyy kokenut veturi, joka lähtee ajamaan tarvittaessa mukana.
Turvallisia kilometrejä
Seppo Finnilä
#1036
vuoden 2022 rautaperse
2023 Rautaperse