Ajosuoritukset

Paina ajosuorituksien nimeä saadaksesi lisätietoa.

Saddle Sore 1000 (SS1000)

Vähintään 1000 mailia (1609 km) vuorokaudessa (24 h).

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Saddle Sore 1600K (SS1600K)

Vähintään 1600 kilometriä vuorokaudessa (24 h).

Tämä on SS1000 -ajon ”metrijärjestelmä” -versio.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

 

Saddle Sore 2000 (SS2000)

Vähintään 2000 mailia (3218 km) kahdessa vuorokaudessa (48 h).

Toisen 1000 mailin osuuden saa aloittaa aikaisintaan 24 tunnin kuluttua ensimmäisen osuuden alkamisesta. Molemmat vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS1000 tai SS1600K.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Saddle Sore 2000K (SS2000K)

Vähintään 2000 kilometriä vuorokaudessa (24 h).

Ennen ajamista oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS1000 tai SS1600K.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Saddle Sore 3000 (SS3000)

Vähintään 3000 mailia (4827 km) kolmessa vuorokaudessa (72 h).

Toisen 1000 mailin etapin saa aloittaa vasta, kun ensimmäisen etapin aloituksesta on kulunut vähintään 24 tuntia. Vastaavasti kolmannen 1000 mailin etapin saa aloittaa vasta kun ensimmäisen aloituksesta on kulunut vähintään 48 tuntia. Koko ajoon saa siten käyttää korkeintaan 72 tuntia. Kaikki vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS2000, SS2000F tai BB3000Gold.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Saddle Sore 5000 (SS5000)

 Vähintään 5000 mailia (8045 km) viidessä vuorokaudessa (120 h).

Seuraavan ajovuorokauden saa aloittaa (=aloitustankkaus) vasta 24/48/72… tunnin kuluttua ensimmäisen ajovuorokauden aloituksesta. Kaikki vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna vähintään SS5000K, SS3000, SS3000 Baltic tai GN72

Ennen ajosuoritusta on otettava yhteyttä ajokoordinaattoriin

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 02/2024

Saddle Sore 5000K (SS5000K)

Vähintään 5000 kilometriä kolmessa vuorokaudessa (72 h).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS2000, SS2000F tai BB3000Gold.

Erityisohje

  • Ajossa ei ole perinteistä vuorokausisääntöä.
  • Ajon aikana on kuitein todistamalla pidettävä yhteensä vähintään 6 h lepotaukoa.
    • Todistaminen tapahtuu niin, että lepotauon jälkeen otetaan kuitti samasta paikasta kuin lepotauolle mentäessä.
    • Kuitin ei tarvitse olla polttoainekuitti.
    • Taukoa on pidettävä vähintään 2 h yhtäjaksoisesti, muuten sitä ei lasketa taukoajaksi.
  • Taukoa saa alkaa pitää, kun ajoa on ajettu vähintään 500 km, ja yhteensä 6 h taukoaikaa on oltava pidettynä 500 km ennen ajon päättymistä.
  • Mahdollisen lauttamatkan aikana suoritettu lepo hyväksytään lepotauoksi, jos se muutoin vastaa tämän ajon sääntöjä.
  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Saddle Sore 1000 Finland (SS1000 Finland)

Erikoisajon teemana on Parasta Suomessa. Ajo on normaali SS1000 ajo, mutta sillä lisäyksellä että on käytävä neljässä pakollisessa kohteessa ja neljässä valinnaisessa kohteessa.

PARASTA SUOMESTA SS1000 Finland -ajon säännöt

SS1000 Finland on erikoisajo, jonka reittiin on sisällytetty palasia Suomesta parhaimmillaan ja sen ajo tutustuttaa Rautaperseet edustusreittiä pitkin Suomalaisuuden juurille.

Reittiin sisältyy 4 kpl pakollisia käyntikohteita:

  • Suomalainen sisu ja taipumaton luonne – Raatteentie, Suomussalmi
  • Tuhansien järvien maa – Olavinlinna, Savonlinna
  • Koti, uskonto ja isänmaa – Turun tuomiokirkko
  • Lappi ja tunturit – Isosyöte, Pudasjärvi

sekä 4 kpl seuraavista kuudesta valinnaisesta käyntikohteesta:

  • Sauna – Hämeenkyrön talviuimareiden savusauna (Suomen paras sauna 2009), Kyröskoski
  • Joulupukki ja napapiiri – Joulupukin pajakylä, Rovaniemi
  • Demokratia, oikeus ja päättäväisyys – Eduskuntatalo, Helsinki
  • Talviurheilu – Puijon mäki ja torni, Kuopio
  • Meri – Vaasan satama
  • Historia – Porvoon tuomiokirkko tai ns. pikkukirkko

Erityissäännöt eli käyntikohteet

SS1000 Finland ehto täyttyy, kun kuljettaja esittää em. kuittien lisäksi valokuvat kaikista pakollisista ja valitsemistaan valinnaisista käyntikohteista. Käyntikohdekuva on otettava siten, että kuvassa näkyy kuljettajan käyttämä moottoripyörä ja mainittu kohde.

Epäselvyyksien välttämiseksi suositellaan sellaista kuvakulmaa, jossa myös moottoripyörän rekisterinumero olisi luettavissa. Valokuvaa ei voi korvata samasta paikasta otetulla ostoskuitilla.

Ajettu matka lasketaan kaikissa tapauksissa edellisessä kohdassa mainittujen kuittien perusteella eli käyntikohde ei ole kuittipiste ellei siitä ole erikseen kuittia.

Käyntikohteissa, joista ei ole saatavilla kuittia, kuten Eduskuntatalo, voi kuitin on ottaa lähistöllä sijaitsevasta huoltoasemalta tai kaupasta. Tällöin kuittipisteen ja käyntikohteen välinen matka ei sisälly ajosuoritukseen.

Joissakin käyntikohteissa kuitin voi saada itse kohteesta niiden aukioloaikana ja ko. kuitin voi esittää tarkastukselle, jolloin matka lasketaan ko. kuitin perusteella. Esimerkkinä tällaisesta kohteesta on Raatteentie Suomussalmella, josta voi saada kuitin Raatteentien alkupäässä olevasta Raatteenportti–matkailukeskuksesta sen aukioloaikoina.

Käyntikohteesta ei siis ole välttämätöntä ottaa kuittia, mutta käyntikohdekuva on aina otettava.

Esimerkkejä kuvakulmista kohteissa:

  • Raatteentie, kuva matkailukeskus Raatteenportista, joka sijaitsee ihan museotien 9125 eli Raatteentien alussa
  • Olavinlinna, kuva kaupunginpuoleiselta pysäköintipaikalta
  • Turun tuomiokirkko, kuva kirkon edustalta
  • Isosyöte, kuvaan hotelli Isosyöte tai Syötteen Safaritalo
  • Sauna, kuva Hämeenkyrön talviuimareiden savusauna edustalta
  • Joulupukki ja napapiiri, kuva pajakylän infotaulun edustalta
  • Demokratia, oikeus ja päättäväisyys, kuva Eduskuntatalon edustalta
  • Talviurheilu, kuva Puijon torni tai hotelli Puijon majan edustalta
  • Meri, kuva satamaterminaalin edustalta
  • Historia, kuva Porvoon tuomiokirkon tai ns. pikkukirkon edustalta

Tietenkin kaikki muutkin kuvakulmat ovat mahdollisia, kuitenkin niin, että kuvassa näkyy selvästi kuljettajan moottoripyörä ja kohde.

Materiaalin toimitus ajotarkatukseen

Ajon tarkastusta varten ajotarkastukseen on toimitettava:

  • Valokuvat paperikuvina tai sähköpostilla. Sähköisessä muodossa olevat kuvat on nimettävä niin, että nimestä käy selvästi ilmi kohde.
  • Jos kuvat toimitetaan sähköpostilla, pitää niiden tiedostokoko olla alle 1Mt
  • Sähköpostiosoite on kuvat@ibafinland.fi. Viestin saatteeseen selvästi tiedot lähettäjästä.

Vinkki: tarkista kuinka kaukaa pitää kuva ottaa että kohde näkyy kunnolla. Sen jälkeen siirrä pyörä samaan paikkaan ja ota siitä kuva niin että pyörä näkyy. Näin tehden pyörä näkyy kuvassa isona eikä pienenä piperryksenä ison kohdekuvan alalaidassa.

esimerkki kuvat

Päivitetty 5/2020

Saddle Sore 2000 Finland (SS2000 Finland)

Vähintään 2000 mailia (3218 km) kahdessa vuorokaudessa (48 h).

Ajon aikana käydään suomen ”ääripaikkakunnilla”: (Hanko, Raippaluodon Klobbskat, Nuorgam, Ilomantsin Möhkö).

Toisen 1000 mailin osuuden saa aloittaa aikaisintaan 24 tunnin kuluttua ensimmäisen osuuden alkamisesta. Molemmat vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin Saddle Sore 1000 tai Saddle Sore 1600K.

Reitti

Ajoreitti ja siihen sisältyvien ääripaikkakuntien järjestys on vapaa eli ajaja voi suunnitella sen haluamallaan tavalla ja ajon voi sekä aloittaa että lopettaa millä paikkakunnalla tahansa, mutta aloitus- ja lopetushuoltoaseman on oltava sama.

Huomattavaa ajon dokumentoinnista

HUOM! tarkasta vierailukohteiden aukioloajat aina ennen ajosuoritukseen lähtöä. Kohdepaikkakunnilla käynnit dokumentoidaan seuraavasti:

Hanko

Hangossa on käytävä Hankoniemellä asti (Hangon keskustaajaman alueella). Taajama alkaa VT25 ja Moottorikadun risteyksestä. Hangosta on oltava kuitti, kohdetodistusta ei tarvita.

Raippaluodon Söderudden, Klobbskatin kalasatama

Ei tankkausmahdollisuutta, vaan kulmapistekuitin käynnistä saa sataman lähellä sijaitsevasta Cafe & Restaurant Compassista sen aukioloaikoina. Aukioloaikojen ulkopuolella kohteella käynnin todistaminen tapahtuu valokuvalla, jossa näkyy kohde (Cafe & Restaurant Compass) ja ajossa käytetty moottoripyörä.
Huomioitavaa! Jos käynti todistetaan valokuvalla, se ei kerrytä matkan pituutta. Ajetun matkan pituus todistetaan kuitein!

Ilomantsin Möhkö

Ei tankkausmahdollisuutta, vaan kulmapistekuitin käynnistä saa Savottakahvila Möhkön Mantasta sen aukioloaikoina. Aukioloaikojen ulkopuolella kohteella käynnin todistaminen tapahtuu valokuvalla, jossa näkyy kohde (Savottakahvila Möhkön Manta) ja ajossa käytetty moottoripyörä. Huomioitavaa! Jos käynti todistetaan valokuvalla, se ei kerrytä matkan pituutta. Ajetun matkan pituus todistetaan kuitein! Lisätietoja ja Möhkön palveluiden yhteystiedot saa myös osoitteesta: www.mohko.net.

Nuorgam

Tankkausmahdollisuus Kaupan aukioloaikana ja vieressä olevalla huoltosesemalla 24h automaatista.

Huom. Mikäli jompi kumpi suorituksen ajovuorokausista päättyy Nuorgamiin tai alkaa Nuorgamista, on ajovuorokauden lopettamisesta ja aloittamisesta ehdottomasti oltava omat polttoainekuitit, kuten muissakin useamman vuorokauden ajosuorituksissa.

Kohdekäynti pitää sisältyä ajovuorokauden aloituksen tai lopetuksen väliin. Ajo on haastavampi kuin normaali SS2000 ajo, aikataulujen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa, jolloin ei tule ongelmia aukioloaikojen ja kuittien saamisen suhteen.

Päivitetty 03/2020

Saddle Sore 3000B (SS3000 Baltic)

Vähintään 3000 mailia (4827 km) kolmessa vuorokaudessa (72 h).

Ajetaan Itämeren ympäri siten, että ajo koostuu kolmesta perättäisestä Saddle Sore 1000 –ajosta. Seuraavan ajovuorokauden saa aloittaa (=aloitustankkaus) vasta 24/48 tunnin kuluttua ensimmäisen ajovuorokauden aloituksesta. Kaikki vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS2000, SS2000F tai BB3000Gold.

Reitti

Itämeren voi kiertää kumpaankin suuntaan Suomen, Ruotsin, Tanskan, Saksan, Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron kautta. Tanskassa on käytettävä Juutinrauman ja Ison Beltin siltoja. Ainoa pakollinen lauttamatka on välillä Helsinki-Tallinna. Suomenlahtea ei saa kiertää Venäjän kautta. Lauttamatkaa odotusaikoineen (= Helsingin tankkauskuitin ja Tallinnan tankkauskuitin välinen aika) ei lasketa suoritusaikaan, max. vähennys kokonaisajasta kuitenkin enintään 5h. Ajon voi aloittaa miltä Itämeren ympärillä sijaitsevalta paikkakunnalta tahansa, mutta aloitus- ja lopetushuoltoaseman on oltava sama.

Huomattavaa ajon dokumentoinnista

Edellisen päivän lopetustankkaus ja seuraavan päivän aloitustankkaus on tehtävä samalla huoltoasemalla. Juutinrauman ja Ison-Beltin siltojen ylityksestä on oltava kuitti, samoin laivalippu Suomenlahden ylityksestä. Suomenlahden ylittävään laivamatkaan kulunutta aikaa ei lasketa siihen 1000 mailin etapin 24 tunnin aikaan, johon laivamatka kuuluu, eikä ajon 72 tunnin kokonaisaikaan. Ajan vähentämistä varten on oltava polttoainekuitti sekä Tallinnasta että Helsingistä sataman välittömästä läheisyydestä.

Huomautuksia

Lyhin mahdollinen ajoreitti ei aivan riitä SS3000:n suorittamiseen, joten reitin suunnittelussa on otettava huomioon riittävän ajomatkan (3 x 1609 km) täyttyminen.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

In English

Päivitetty 03/2018

Saddle Sore 3000Baltic-Rus (SS3000 Baltic-Rus)

Vähintään 3000 mailia (4827 km) kolmessa vuorokaudessa (72 h).

Ajetaan Itämeren ympäri siten, että ajo koostuu kolmesta perättäisestä Saddle Sore 1000 –ajosta. Seuraavan ajovuorokauden saa aloittaa (=aloitustankkaus) vasta 24/48 tunnin kuluttua ensimmäisen ajovuorokauden aloituksesta. Kaikki vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS2000, SS2000F tai BB3000Gold.

Reitti

Itämeren voi kiertää kumpaankin suuntaan maayhteyksiä käyttäen. Lauttojen ja lossien käyttö on kielletty. Tanskassa on käytettävä Juutinrauman ja Ison Beltin siltoja. Ajon voi aloittaa miltä Itämeren ympärillä sijaitsevalta paikkakunnalta tahansa, mutta aloitus- ja lopetushuoltoaseman on oltava sama.

Huomattavaa ajon dokumentoinnista

Edellisen päivän lopetustankkaus ja seuraavan päivän aloitustankkaus on tehtävä samalla huoltoasemalla. Juutinrauman ja Ison-Beltin siltojen ylityksestä on oltava kuitti.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

In English

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 1500 (BB1500)

Vähintään 1500 mailia (2414 km) puolessatoista vuorokaudessa (36h).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna jokin perusajosuorituksista SS1000, SS1600K tai SS1000F.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 1500 Gold (BB1500Gold)

Vähintään 1500 mailia (2414km) vuorokaudessa (24h).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna jokin perusajosuorituksista SS1000, SS1600K tai SS1000F.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Reitti

Gold-ajon reitti on valittava siten että on mahdollista saavuttaa riittävä keskinopeus (BB1500 Gold noin 101km/h). Käytännössä tämä tarkoittaa ajon suorittamista moottoriteitä pitkin. Tätä ajoa ei voi toistaiseksi suorittaa Suomessa.

Hyväksi havaittu reitti lähtee Tukholmasta E4 ja E6 tietä kohti Tanskaa, edelleen Juutinrauman sillan, Iso-Beltin sillan kautta Jyllantiin teitä E20 ja E45 sekä edelleen Saksaan ja takaisin samaa reittiä Tukholmaan tai suorana reittinä kohti Keski-Eurooppaa.

Ajo voidaan suorittaa myös Etelä- tai Keski-Euroopasta Tukholman suuntaan. BB1500 Gold em. tavalla suoritettuna on vaativa, mutta mahdollinen ajosuoritus.

Kultaryntäyksessä käytettyjen reittien kulmapisteet löydät täältä. Tämä helpottaa reitin suunnittelua ja tarvittavan nopeuden saavuttamista.

Mikäli olet suorittamassa ensimmäistä Gold ajoa, ennen suorituksen aloittamista ota yhteys ajokoordinaattoriin.

Huomattavaa reittisuunnittelussa 2018–2019, melko mittavia tietöitä A7-tiellä Hampurin ympäristössä.

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 2500K (BB2500K)

Vähintään 2500 kilometriä puolessatoista vuorokaudessa (36h).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna jokin perusajosuorituksista SS1000, SS1600K tai SS1000F.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 2500K Gold (BB2500K Gold)

Vähintään 2500 km vuorokaudessa (24h).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna jokin perusajosuorituksista SS1000, SS1600K tai SS1000F.

Reitti

Gold-ajon reitti on valittava siten että on mahdollista saavuttaa riittävä keskinopeus (BB2500K Gold ~105km/h). Käytännössä tämä tarkoittaa ajon suorittamista moottoriteitä pitkin. Tätä ajoa ei voi toistaiseksi suorittaa Suomessa.

Hyväksi havaittu reitti lähtee Tukholmasta E4 ja E6 tietä kohti Tanskaa, edelleen Juutinrauman sillan, Iso-Beltin sillan kautta Jyllantiin teitä E20 ja E45 sekä edelleen Saksaan ja takaisin samaa reittiä Tukholmaan tai suorana reittinä kohti Keski-Eurooppaa.

Ajo voidaan suorittaa myös Etelä- tai Keski-Euroopasta Tukholman suuntaan. BB2500K Gold em. tavalla suoritettuna on vaativa, mutta mahdollinen ajosuoritus.

Kultaryntäyksessä käytettyjen reittien kulmapisteet löydät täältä. Tämä helpottaa reitin suunnittelua ja tarvittavan nopeuden saavuttamista.

Mikäli olet suorittamassa ensimmäistä Gold ajoa, ennen suorituksen aloittamista ota yhteys ajokoordinaattoriin.

Huomattavaa reittisuunnittelussa 2018–2019, melko mittavia tietöitä A7-tiellä Hampurin ympäristössä.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 3000 Gold (BB3000 Gold)

 Vähintään 3000 mailia (4827 km) kahdessa vuorokaudessa (48 h)

Toisen 1500 ml (2414 km) osuuden saa aloittaa aikaisintaan 24h kuluttua ensimmäisen osuuden alkamisesta.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna BB1500 Gold tai BB2500K Gold.

Reitti

Reitti on valittava siten että on mahdollista saavuttaa riittävä keskinopeus (BB3000Gold noin 101 km/h). Käytännössä tämä tarkoittaa ajon suorittamista moottoriteitä pitkin. Tätä ajoa ei voi toistaiseksi suorittaa Suomessa.

Hyväksi havaittu reitti lähtee Tukholmasta E4 ja E6 tietä kohti Tanskaa, edelleen Juutinrauman sillan, Iso-Beltin sillan kautta Jyllantiin teitä E20 ja E45 sekä edelleen Saksaan jossa lepotauko ja takaisin samaa reittiä Tukholmaan tai suorana reittinä kohti Keski-Eurooppaa.

Ajo voidaan luonnollisestikin suorittaa myös Etelä- tai Keski-Euroopasta Tukholman suuntaan.

Kultaryntäyksessä käytettyjen reittien kulmapisteet löydät täältä. Tämä helpottaa reitin suunnittelua ja tarvittavan nopeuden saavuttamista.

Muista ennen tämän suorituksen aloittamista ottaa yhteys ajokoordinaattoriin.

Huomattavaa reittisuunnittelussa 2018–2019, melko mittavia tietöitä A7-tiellä Hampurin ympäristössä.

Ennen ajosuoritusta on otettava yhteyttä ajokoordinaattoriin

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 3000K (BB3000K)

Vähintään 3000 kilometriä puolessatoista vuorokaudessa (36h).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna jokin perusajosuorituksista SS1000, SS1600K tai SS1000F.

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Bun Burner 1500 Finland (BB1500 Finland)

Vähintään 1500 mailia (2414 km puolessatoista vuorokaudessa (36 h)).

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna ainakin SS1000 tai SS1600K.

Reitti

Ajoreitti ja siihen sisältyvien kaupunkien järjestys on vapaa eli ajaja voi suunnitella sen haluamallaan tavalla ja ajon voi sekä aloittaa että lopettaa millä paikkakunnalla tahansa. Ainoa ehto on, että ajon aikana jokaisesta historiallisesta maakuntapääkaupungista hankitaan polttoainekuitti, pankkiautomaattikuitti tai vastaava tosite, josta käy ilmi paikkakunnan nimi, päivämäärä ja kellonaika. Manner-Suomen historialliset maakuntapääkaupungit ovat aakkosjärjestyksessä:

  • Helsinki – Uusimaa
  • Hämeenlinna – Kanta-Häme
  • Joensuu – Pohjois-Karjala
  • Jyväskylä – Keski-Suomi
  • Kajaani – Kainuu
  • Kokkola – Keski-Pohjanmaa
  • Kouvola – Kymenlaakso
  • Kuopio – Pohjois-Savo
  • Lahti – Päijät-Häme
  • Lappeenranta – Etelä-Karjala
  • Mikkeli – Etelä-Savo
  • Oulu – Pohjois-Pohjanmaa
  • Pori – Satakunta
  • Porvoo – Itä-Uusimaa
  • Rovaniemi – Lappi
  • Seinäjoki – Etelä-Pohjanmaa
  • Tampere – Pirkanmaa
  • Turku – Varsinais-Suomi
  • Vaasa – Pohjanmaa

Varmista, että valitsemasi reitti on riittävän pitkä. Kuntaliitosten johdosta on mahdollista, että reitti jää alle 1500 mailin eli 2414 km.

Päivitetty 03/2018

10/10 THS

 Vähintään 10000 mailia (16090km) kymmenessä vuorokaudessa (240 h)

Seuraavan ajovuorokauden saa aloittaa (=aloitustankkaus) vasta 24/48/72… tunnin kuluttua ensimmäisen ajovuorokauden aloituksesta. Kaikki vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna SS5000. Ennen ajoa oltava yhteydessä ajokoordinaattoriin!

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

20/20 THS

 Vähintään 20000 mailia (32180km) kahdessakymmenessä vuorokaudessa (480 h).

Seuraavan ajovuorokauden saa aloittaa (=aloitustankkaus) vasta 24/48/72… tunnin kuluttua ensimmäisen ajovuorokauden aloituksesta. Kaikki vuorokaudet dokumentoitava erikseen.

  • Kukin ajovuorokausi aloitetaan ja lopetetaan tankkauskuitilla. Ajovuorokausi aloitetaan samalta asemalta jolle edellinen on lopetettu.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna vähintään 10/10 THS. Ennen ajoa oltava yhteydessä ajokoordinaattoriin!

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

 

Päivitetty 03/2018

Gibraltar – Nordkapp (GN72)

 Ajon ideana on ajaa Gibraltarin ja Nordkappin (tai Nordkappin ja Gibraltarin) välinen matka kolmessa vuorokaudessa.

Lauttojen käyttö on sallittu väleillä Ruotsi – Tanska sekä Tanska – Saksa. Lautoilla kulunut aika lasketaan mukaan suoritusaikaan.

Ennen ajamista on oltava hyväksytysti suoritettuna vähintään Saddle Sore 2000, SS2000 Finland tai Bun Burner 3000 Gold-ajo.

Reitti

Ajosuunnan ja reitin päätepisteiden välillä voi valita halunsa mukaan.

Rytmitys

Ajon voi rytmittää halunsa mukaan. Ajossa ei ole perinteistä vuorokausisääntöä.

Dokumentointi

Ajon pohjoinen pää on Nordkappin niemi ja joko lähtö tai lopetus on todistettava voimassaolevien ajosääntöjen mukaan.

Huomaathan että lähin huoltoasema (myös kortti/seteliautomaatti) sijaitsee Honningsvågin kylässä noin 31 km ennen Nordkapin niemeä. Mikäli aloituspisteesi on Nordkapp, voit myös tankata tankkisi täyteen lähtöä edeltävänä vuorokautena. Tämä tulee kyseeseen erityisesti silloin jos olet majoittunut lähemmäs lähtöpistettä esimerkiksi Skarsvågin tai Kamøyæren kylään. Mikäli olet majoittunut Honningsvågiin voit suorittaa lähtötankkauksen aloittaessasi siirtymistä lähtöpisteeseen Nordkapin niemelle. Kummassakin tapauksessa on tärkeää säilyttää tämä aloitustankkauskuitti. Virallinen ajomatka- ja aika lähtee liikkeelle Nordkapista saadun kuitin perusteella. Mikäli Nordkapp on ajosi lopetuspiste, suorita lopetustankkaus Honningsvågissa ja aja sen jälkeen Nordkapin niemeen jossa suoritus päättyy sieltä saatuun kuittiin. Huomioi Nordkapin niemen aukioloajat kuitin saamiseksi.

Ajon eteläinen pää on Gibraltar ja lähtö sieltä on todistettava voimassaolevien ajosääntöjen mukaan. Jos Gibraltar on lopetuspiste ja saapuminen sinne tapahtuu ruuhkaiseen aikaan päivällä ja aika on kireällä voidaan lopetuspaikaksi hyväksyä La Linea. Kuitista on selkeästi näyttävä aika ja paikka.

Ennen ajosuoritusta on otettava yhteyttä ajokoordinaattoriin

  • Pohjoismaiden ulkopuolella osittainkin ajetuissa ajoissa on mukaan liitettävä kuittipisteiden koordinaatit.

Päivitetty 03/2018

Arctic Butt

Vähintään 1600 km vuorokaudessa (24 h).

Arctic Butt -ajo on mahdollista suorittaa joulu–helmikuussa. Ajon kaikki reittipisteet ovat napapiirin pohjoispuolella ja ajon eteläisin piste on napapiirillä.

Ajon perussääntönä on SS1600K, eli 1600 km 24 tunnissa.

Polar Butt

Vähintään 1600 km vuorokaudessa (24 h).

Polar Butt -ajo mahdollista suorittaa joulu–helmikuussa. Ajon aloitus tai lopetuspiste on Nordkapp tai olosuhteista johtuen Honningsvåg ja ajon yksi reittipiste on napapiirillä.

Ajon perussääntönä on SS1600K-ajo, eli 1600 km 24 tunnissa.

Winter Butt

Vähintään 1600 km vuorokaudessa (24 h).

Winter butt -ajosuoritus on mikä tahansa 59 ast. pohjoista leveyttä pohjoispuolella suoritettu yksi ajo joka on suoritettu joulu-helmikuun aikana.

Ajon perussääntönä on SS1600K eli 1600 km vuorokaudessa (24 h).

Ice Butt

Vähintään 1600 km vuorokaudessa (24 h).

Ice Butt (Jääperse) -ajo mahdollista suorittaa joulu–helmikuun aikana ja sen yksi reittipiste on napapiirillä.

Ajon perussääntönä on SS1600K eli 1600 km 24 tunnissa.

Vuosiajo – Annual Ride (SS1000AR)

Vähintään 1000 mailia (1609 km) vuorokaudessa (24 h).

IBA Finland ”vuosiajo” on vain yhden kalenterivuoden aikana Suomen rajojen sisäpuolella ajettavissa oleva matka-ajosuoritus määrätyn mielenkiintoisen, IBA Finlandin pyrkimyksiä edistävän teeman ympärillä.

Ajon perusrakenne on SS1000:n mukainen, eli 1000 mailia 24 tunnissa. Ajon eteneminen tulee osoittaa kuitein perusajon tapaan. Käynnit vaadittavissa erityiskohteissa todistetaan sääntöjen määrittelemällä tavalla esim. kohdetodistuslomakkeilla, valokuvilla tai kuiteilla.

Vuosiajo on suunniteltu sekä matkailullisesti, että kulttuurillisesti mielenkiintoisen ja arvokkaan, mutta vähemmän tunnetun teeman ympärille edistäen kotimaista moottoripyörämatkailua. Vaikka ajo on suhteellisen vaativa, soveltuu se monipuolisuutensa vuoksi myös vähemmän kokemusta omaaville IBA-ajajille sekä myös matkustajan kanssa suoritettavaksi.

 

Aikaisemmat Vuosiajot

 

Saddle Sore 1000 Historic20Fin (SS1000Historic20Fin)

Erikoisajon reitti seuraa Mikko Sanin vuonna 1997 suorittamaa historian ensimmäistä rautaperseajoa Suomessa.

Ohjeet ja säännöt

Saddle Sore 1000 Nimi kartalle

Vähintään 1000 mailia (1609 km) vuorokaudessa (24 h).

Ajosuoritus on pohjaltaan Saddle Sore1000, noudattaen IBA Finlandin ajosääntöjä.

Nimi kartalle ajossa tulee ottaa kuitti oman nimen kirjainten mukaisilta paikkakunnilta. Aloituskuitin voi ottaa haluamastaan paikasta (ei tarvitse olla nimen mukainen), mutta halutessaan aloituskuitti voi kuitenkin olla jo nimen mukainen. Viimeistään kuitista n:o 2 (kaksi) alkaen tulee ottaa kuitti koko nimen (etunimi sukunimi tai sukunimi etunimi) mukaisessa järjestyksessä kirjaimien mukaisilta paikkakunnilta. Nimen kuitit tulee olla peräkkäin eikä muita välikuitteja saa olla. Nimen viimeisen kirjaimen jälkeen voi valita kuittipaikat vapaasti ja ajon voi lopettaa myös aloituspaikkaan.

Kutakin paikkakuntaa saa käyttää ajossa ainoastaan yhden kerran itse nimessä. Mahdollisena aloituskuittina tai lopetuskuittina voi kuitenkin käyttää jo nimessä olevaa paikkakuntaa. Ajossa ei myöskään saa käyttää kunnan suomen- ja ruotsinkielistä nimeä samanaikaisesti.

Kuitit on otettava Suomen uusimman kuntaluettelon kuntien alueelta.

Käytettävissä on myös ruotsinkieliset kuntien nimet sekä suomenkielisten kuntien ruotsinkieliset nimet ja ruotsinkielisten kuntien suomenkieliset nimet.

Hyväksytystä suorituksesta saa Kunniakirjaan otsakkeena Nimikartalle ja yksilöidyn kangasmerkin, miten on ajettu.

ERITYISOHJEITA

W-kirjaimen sisältävät nimet. Kuitti kahdesta V-alkuisesta kunnasta peräkkäin.
Ä-Kirjaimia useampia: Suomessa on kaksi Ä:llä alkavaa nykyistä kuntaa, Ähtäri ja Äänekoski. Jos nimessä on useampia kuin kaksi Ä:tä voi silloin käyttää kahta vanhaa kuntaa kohteena, jotka ovat Äetsä ja Ähtävä. Huomioitavaa on, että näitä voi käyttää ainoastaan, jos nimessä on kolme tai useampi Ä-kirjain.
Heittomerkillisässä nimissä mennään kirjoituksen mukaisesti, ei ääntämisen.
Yhdysviivallisissa nimissä ei väliviivaa mitenkään huomioida.

Seuraavilla kirjaimilla C D Q X Z ei ole alkavaa kunnan nimeä. Nämä kirjaimet voi korvata vaihtoehtoisesti seuraavilla kunnan nimillä:
Aura
Inari
Kaarina
Kristiinankaupunki
Loviisa
Salla

Tällöinkin tulee muistaa, että kunnan nimeä saa käyttää ajossa vain kerran.